افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ

اگر تابه‌حال به دنبال یک کار اینترنتی و پر درآمد بوده باشید، یقیناً نام افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش به گوشتان خورده است. در واقع این سبک کاری را می‌توان یکی از بهترین و البته پرسودترین شیوه‌های درآمدی دانست که بسیاری از افراد، سودهای کلانی را از آن به دست می‌آورند. عدم نیاز به سرمایه‌گذاری کلان، عدم نیاز به خرید یا انبارکردن کالا، نداشتن دردسرهای ارسال کالا، نداشتن دردسرهای پشتیبانی از مشتری و از شاخص‌ترین مزیت‌های این حوزه کاری است.

افیلیت مارکتینگ

با این حال بخش قابل توجهی از افراد در مورد آن اطلاعی نداشته یا دست‌کم نمی‌دانند که این حوزه به چه صورت است. همین عامل هم سبب می‌شود تا از سودهای بی‌نظیر آن عقب بمانند. ما در ادامه این مقاله سعی داریم صفر تا صد افیلیت مارکتینگ را به شیوه ای دقیق خدمت شما عزیزان شرح دهیم. لذا اگر شما هم تمایل دارید تا یک بار برای همیشه اطلاعات دقیقی را در این زمینه به دست آورید، حتماً ما را تا انتهای این مقاله همراهی فرمایید. 

افیلیت مارکتینگ چیست؟

مهم‌ترین عامل سردرگمی افراد در این حوزه، عدم شناخت دقیق ماهیت این مدل کسب و کار است. به نحوی که اکثریت آن‌ها با شنیدن نام افیلیت مارکتینگ سردرگم می‌شوند. اگر بخواهیم این شیوه کسب درآمد را به نحوی ساده خدمت شما عزیزان شرح دهیم، باید بگوییم افیلیت مارکتینگ فرایندی است که شما در جذب مشتری برای محصولات یک کسب و کار نقش داشته و در ازای فروش آن هم پورسانت یا کمیسیون مشخصی به دست می‌آورید. 

عموماً چهار گروه در افیلیت مارکتینگ دخیل هستند. گروه اول فروشندگان هستند. این گروه همان افرادی هستند که محصولی برای فروش داشته و به دنبال مشتری هستند. گروه دوم مشتریان هستند که به آن محصولات نیاز دارند. با این تفاوت  که در یافتن آن دچار مشکل هستند. گروم سوم ناشران هستند که همان بازاریاب‌ها به شمار می‌آیند. آن‌ها واسطه بین فروشنده و مشتری خواهند بود. گروه آخر هم پلتفرم است که به‌عنوان واسط بین بازاریاب و فروشنده شناخته می‌شود.

برای اینکه بتوانید این موضوع را به شیوه ای ساده‌تر درک کنید، فروشگاه دیجی‌کالا را در نظر بگیرید. افرادی که محصولات خود را برای فروش در این مارکت پلیس قرار می‌دهند، همان گروه اول یا فروشندگان هستند. خریداران هم گروم دوم به‌حساب می‌آیند. چنانچه شما بتوانید برای این محصولات، مشتریان جدید معرفی کنید، نقش ناشر یا همان بازاریاب را خواهید داشت. خود پلتفرم دیجی‌کالا هم نقش گروه چهارم یا همان پلتفرم را خواهد داشت که شما و فروشندگان را به همدیگر متصل می‌کند. 

آیا افیلیت مارکتینگ سودآور است؟

بیشتر افراد زمانی که ساختار افیلیت مارکتینگ را می‌فهمند، سؤالات زیادی به ذهنشان می‌آید. در وهله اول آن‌ها می‌گویند که نیازی به ناشر نیست و مشتری می‌تواند به‌صورت مستقیم به فروشنده متصل شود. به عبارتی آن‌ها فلسفه دقیق ناشر را درک نکرده‌اند. زیرا بر این باورند که مشتری در صورت نیاز به خرید، به شیوه مستقیم وارد فروشگاه شده و نیازی به تبعیت از ناشر ندارد. 

اما باید بگوییم که این روزها انبوهی از فروشندگان مختلف برای یک محصول وجود دارد. به همین جهت است که هر کدام از آن روش‌های تبلیغاتی خاصی را در پیش می‌گیرند تا محصول خود را در دید مشتری قرار داده و شانس فروششان را افزایش دهند. افیلیت مارکتینگ هم یکی از این روش‌های مؤثر برای افزایش فروش است. با این تفاوت که شما در ازای معرفی کالا و خدمات، می‌توانید درصدی از فروش آن را به دست آورید. 

آیا افیلیت مارکتینگ سودآور است؟

برای مثال حوزه لپ‌تاپ را در نظر بگیرید. شکی نیست که هزاران فروشنده مختلف برای عرضه یک نوع لپ‌تاپ وجود دارد. با این حال همگی آنها شانس دیده شدن توسط مشتری هدف‌مند را ندارند.

شما می‌توانید به‌سادگی و تنها با معرفی کالای آن فروشنده، شانس فروش آن را افزایش داده و بدین ترتیب در سود آن‌ها سهیم شوید. پس آن چیزی که باعث پایداری این سیستم می‌شود، دیده شدن توسط مشتری است. 

مورد دوم میزان سودآوری این حوزه است. در واقع بسیاری از افراد تصور می‌کنند که افیلیت مارکتینگ به‌عنوان شغلی جانبی تلقی شده و نمی‌تواند سود قابل‌قبولی داشته باشد. این در حالی است که افیلیت مارکتینگ به‌عنوان شغل اصلی بسیاری از متخصصان قلمداد شده و می‌تواند درآمدهای بسیار قابل‌قبولی را برای افراد ایجاد کند.

به نحوی برخی از متخصصان این حوزه، درآمدهایی مابین 20 الی 80 میلیون تومان در ماه دارند. این رقم در پلتفرم‌های خارجی به بیش از 30 هزار دلار در ماه می‌رسد. به همین جهت می‌توان گفت که افیلیت مارکتینگ می‌تواند یک حوزه بسیار سودآور باشد.

نحوه شروع و کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ

حال که با میزان درآمد حاصل از افیلیت مارکتینگ آشنا شده‌اید، بدون شک مایل هستید تا نحوه شروع آن را هم بدانید. در واقع نحوه شروع این کسب و کار و ورود به آن همان چیزی است که می‌تواند باعث سردرگمی افراد شود؛ چراکه همواره قدم اول، سخت‌ترین مرحله است. با این حال ما سعی کرده‌ایم تا این کار را در چند گام ساده برای شما خلاصه کنیم تا بتوانید به شیوه ای بهتر تصمیم‌گیری کنید. 

تعیین بازار هدف

نخستین گام برای شروع فعالیت در این حوزه، تعیین بازار هدف است. در حقیقت شما باید فیلد موردنظر خود برای فعالیت را انتخاب کرده و مابقی اقداماتتان را حول محور آن انجام دهید. برای مثال ممکن است تنها مایل به فعالیت در زمینه همکاری در فروش لباس مردانه باشید؛ یا بخواهید صرفاً لوازم دیجیتال را به فروش برسانید.

از طرفی دیگر فعالیت در بازار داخل یا خارج از کشور هم موضوع دیگری است که تأثیر مستقیمی بر روی برنامه ریزی‌های شما دارد. البته شما باید میزان کمیسیون محصول موردنظر را در پلتفرم‌های مختلف بررسی کرده و با هزینه‌های تقریبی خود مطابقت دهید.

نحوه شروع و کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ

انتخاب یک پلتفرم مناسب

سودآوری افیلیت مارکتینگ در چند سال گذشته، باعث شده تا بسیاری از بیزینس‌های بزرگ، بستر لازم برای آن را فراهم سازند. از طرفی دیگر، شرکت‌ها و پلتفرم‌های بسیاری هم صرفاً با این هدف ایجاد شده‌اند. تعداد این نمونه‌ها در خارج از کشور هم بسیار زیاد است.

به نحوی که در هر زمینه، چندین گزینه مختلف خواهید داشت. بدیهی است که انتخاب یک نمونه مناسب از بین آن‌ها، نیازمند تحقیق و اشراف کامل است. البته ما در ادامه تعدادی از معروف‌ترین نمونه‌ها را خدمت شما معرفی کرده‌ایم که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. 

مشخص کردن بستر و برنامه ارائه

دومین گام برای فعالیت در زمینه افیلیت مارکتینگ، ساخت یک برنامه صحیح برای ارائه است. در واقع شما باید بتوانید از ابزارهای  درستی برای ارائه محصولات موردنظر خود اقدام کنید. برای مثال ساخت یک وب‌سایت، ایجاد یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی و… از جمله این راهکارها است.

افزون بر این موارد، شما می‌توانید محصولات را در وب‌سایت‌های آگهی محور هم منتشر کرده یا حتی آن را در جلسات عادی به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در نظر داشته باشید که این مرحله ارتباط مستقیمی با میزان سود شما دارد. لذا هر اندازه که به شیوه وسیع‌تری اقدام کنید، حتماً سود شما بیشتر می‌شود.

معرفی و فروش

پس از تعیین این موارد، اکنون نوبت به معرفی محصولات انتخابی شما است. شما باید با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارید، نسبت به معرفی محصولات موردنظر خود اقدام کنید. شاید نیاز باشد تا در این مسیر از راهکارهای مختلفی مانند سئو، تبلیغات و هم کمک بگیرید.

البته سعی کنید تا همواره مقدار کمیسیون را با میزان هزینه صورت‌گرفته مقایسه کنید تا مبادا ضررمند شوید. اگرچه ممکن است در ابتدای کار، فرایند اندکی برایتان دشوار باشد، اما به‌مرور فروش شما شروع شده و می‌توانید از سودهای بی‌نظیر این حوزه بهره‌مند شوید.

برترین پلتفرم‌های افیلیت مارکتینگ

همان گونه که اشاره کردیم، انتخاب یک پلتفرم مناسب می‌تواند به‌عنوان مولفه‌ای مهم برای شروع این بیزینس باشد. سودآوری این شیوه مارکتینگ، باعث شده تا بسیاری از بیزینس‌های بزرگ هم آن را در برنامه‌های خود قرار دهند. همین عامل موجب شده تا پلتفرم‌های مختلفی برای افیلیت مارکتینگ ایجاد شود.

برترین پلتفرم‌های افیلیت مارکتینگ

با این حال تعداد زیادی از افراد، با پلتفرم‌های مختلف آن آشنایی ندارند. افزون بر این موارد، برخی از پلتفرم‌های فعال در این حوزه، مشکلات مختلفی مانند عدم پرداخت به‌موقع، نداشتن کمیسیون‌های منطقی و. دارند که باعث می‌شود تا برای فعالیت مناسب نباشند. ما سعی کرده‌ایم تا در ادامه، بهترین نمونه‌های داخلی و خارجی را خدمت شما معرفی کنیم.

برترین پلتفرم‌های افیلیت مارکتینگ در ایران

کارایی این شیوه از مارکتینگ باعث شده تا پلتفرم‌های مختلفی نسبت به راه‌اندازی بستر افیلیت مارکتینگ اقدام کنند. عموماً همکاری با این پلتفرم‌ها ساده بوده و می‌توانید بدون دردسر، درآمدهای مناسبی را به دست آورید. از جمله این پلتفرم‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

دیجی‌کالا افیلیت

به‌جرئت می‌توان گفت که دیجی‌کالا بهترین فروشگاه اینترنتی در ایران است. این وب‌سایت برنامه افیلیت خود را در بستری به نام دیجی‌کالا افیلیت راه‌اندازی کرده که امکان فعالیت شفاف را برای بازاریابان این حوزه فراهم کرده است. این پلتفرم تنوع کالایی قریب به 7.5 میلیون محصول دارد.

از طرفی دیگر روند شفافی برای فروش و محاسبه کمیسیون‌ها دارد. افزون بر این موارد، ابزارها و انتخاب‌های بسیاری برای بازاریابان وجود دارد. همین عامل باعث شده تا برخی از ناشران، درآمد ماهیانه قریب به 80 میلیون تومان را از آن کسب کنند. همین عامل باعث شده تا بسیاری از متخصصان، این پلتفرم را انتخاب کنند.

دیجی‌کالا افیلیت

دایان شاپ

دایان شاپ یکی دیگر از فروشگاه‌های اینترنتی مطرح در کشور است که تقریباً تمام فروش آن از طریق افیلیت مارکتینگ صورت می‌گیرد. این پلتفرم تنوع کالایی زیادی در حوزه پوشاک، اکسسوری، لوازم دیجیتال و… دارد. از طرفی دیگر کمیسیون‌های مناسبی به‌ازای هر فروش ارائه می‌دهد. این موضوع در کنار ابزارهای فروش منحصر به فرد آن باعث شده تا بسیاری از بازاریان معتبر از آن استفاده کنند. 

میهن استور

میهن استور نام یکی دیگر از قدیمی‌ترین پلتفرم‌های افیلیت مارکتینگ ایرانی است. تنوع کالایی فراوان، ابزارهای مختلف فروش، سیستم امتیازبندی بازاریابان، امکان افزایش درآمد با فعالیت بیشتر، سیستم شفاف و. از جمله فاکتورهای مهمی بوده که باعث شده تا این پلتفرم یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن برای فعالان این حوزه باشد. 

برترین پلتفرم‌های افیلیت مارکتینگ خارجی

افیلیت مارکتینگ سبکی از بازاریابی است که نخستین‌بار در کشورهای توسعه یافته‌ی غربی متولد شد. لذا شکی نیست که نمونه‌های بسیار موفق و ایده‌آلی در بین آنها وجود دارد. ما در ادامه برخی از آن‌ها را خدمت شما ذکر کرده‌ایم که شهرتی جهانی دارند. البته باید عنوان کنیم که این پلتفرم‌ها، محدودیت‌هایی را برای فعالیت کاربران ایرانی لحاظ کرده‌اند.

با این حال شما می‌توانید به کمک آشنایانتان در خارج یا شرکت‌های معتبر داخلی، در آن‌ها ثبت‌نام کرده و درآمد خود را آغاز کنید. اگرچه این مسیر اندکی دشوار به نظر می‌رسد، اما درآمد دلاری آنها باعث شده تا متقاضیان زیادی از داخل کشور داشته باشند.

آمازون افیلیت (Amazon FBA )

آمازون را می‌توان اولین و البته بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی در جهان دانست که محبوبیت بسیار زیادی دارد. این شرکت یکی از موفق‌ترین برنامه‌های افیلیت مارکتینگ را در سطح جهان دارد. کارمزدهای عالی، روند شفاف، تنوع کالایی بی‌نظیر و همگی جزو مواردی است که این شبکه را به یک انتخاب بی‌رقیب بدل کرده است.

آمازون افیلیت (Amazon FBA )

کلیک بانک

این وب‌سایت یکی از بهترین و البته معروف‌ترین پلتفرم‌های بازاریابی در جهان است که بیش از 4000 محصول منحصر به فرد در زمینه کتاب، دوره آموزشی، ویدئو، فایل و… دارد. این پلتفرم سالانه بیش از 4 میلیون مشتری داشته و می‌تواند به‌عنوان بستری معتبر برای شروع افیلیت مارکتینگ در سطح جهانی شناخته شود. نکته قابل توجه در رابطه با این پلتفرم، کمیسیون‌های نسبتاً بالای آن است که باعث شده تا برای بسیاری از ناشران جذاب باشد. 

سی جی افیلیت

پلتفرم همکاری در فروش سی جی افیلیت را می‌توان به‌عنوان یکی معتبرترین و البته بهترین پلتفرم‌های افیلیت مارکتینگ در جهان دانست. این شبکه در واقع ابزاری یکپارچه برای اتصال خرده فروشی‌ها و بازاریابان است. به عبارتی سایر فروشگاه‌ها، با استفاده از این پلتفرم، برنامه افیلیت خود را ارائه می‌دهند.

ناشران هم می‌توانند از طریق این پلتفرم آنها را بررسی کرده و با کمک ابزارهای آن، نسبت به بازاریابی محصولات اقدام کنند. تنوع بی‌نظیر محصولات و البته ابزارهای متنوع فروش، یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند این پلتفرم را ایده‌آل‌تر  سازد.

نمونه‌های موفق در زمینه افیلیت مارکتینگ

بدون شک بررسی نمونه‌های موفق در هر بیزینسی، می‌تواند قوت قلب و انگیزه‌ای برای افراد تازه کار باشد. به همین جهت است که بیشتر افراد تمایل دارند تا تجربه دیگران از فعالیت در افیلیت مارکتینگ را بدانند. اگرچه این فعالیت عمر چندانی در بازار داخلی کشور ندارد، اما باید عنوان کنیم که در همین مدت زمان هم نمونه‌های موفقی از آن ایجاد شده است.

برای مثال بخش قابل توجهی از درآمد وب سایت‌های مطرح ترب، ایمالز و مدیا ادز، مربوط به برنامه‌های افیلیت مارکتینگ آن‌ها برای دیجی‌کالا است. مازاد بر این، وب‌سایت اتاق هم از نمونه‌های موفق افیلیت مارکتینگ در داخل کشور است. این نمونه‌ها درآمدی بیش از 100 میلیون تومان در ماه دارند.

نمونه‌های موفق در زمینه افیلیت مارکتینگ

البته این درآمد برای پروژه‌های موفق خارجی، به‌مراتب بیشتر است. برای مثال وبلاگ  Smart Passive Income  که متعلق به بازاریاب مطرح، آقای پت فلین (Pat Flynn)  است، ماهیانه بیش از 100 هزار دلار از برنامه‌های افیلیت مارکتینگ درآمد دارد.

وب‌سایت OneStep4Ward.com هم از وب‌سایت‌های مطرح در این زمینه است که درآمدی بیش از 50 هزار دلار در ماه دارد. این وب‌سایت متعلق به یکی از معروف‌ترین وبلاگ‌های گردشگری به نام آقای Johnny Ward است. 

سخن آخر

افیلیت مارکتینگ را می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین و البته ایده‌آل‌ترین راه‌ها برای کسب سود در عصر جدید دانست. سرمایه اندک برای شروع، عدم نیاز به خرید اجناس و راکد نشدن سرمایه، عدم نیاز به پیگیری‌های مربوط به انبار و ارسال کالا، نداشتن دردسر پشتیبانی و از جمله مهم‌ترین عواملی است که باعث شده تا این سبک از بیزینس، طرف‌داران زیادی داشته باشد.

با این حال بیشتر مردم شناخت مناسبی از آن ندارند. ما در این مقاله سعی کردیم تا مرور واضحی بر روی آن داشته و صفر تا صد افیلیت مارکتینگ را خدمت شما شرح دهیم. با این حال اگر هنوز سؤال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات با ما مطرح فرمایید.

همچنین پیشنهاد میکنم از بخش دوره آموزش جامع امپراطوری فروش اینترنتی هم دیدن کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد