دراپ شیپینگ

دراپ شیپینگ
مقاله اصول دراپ شیپینگ را در ۹ مرحله توضیح می‌دهد، چالش‌ها و سودآوری این مدل تجاری را بررسی کرده و راه‌حل‌هایی برای پیدا کردن تأمین‌کننده ارائه می‌دهد.

آموزش دراپ شیپینگ در ۹ مرحله ساده

دراپ شیپینگ

به راه انداختن هر کسب‌وکاری، با خطرات و ریسک‌های مخصوص خودش همراه است. دراپ شیپینگ (Dropshipping) نیز به عنوان یک روش متداول عرضه کالا در خرده‌فروشی‌ها، با چالش‌های مخصوص خودش همراه است و باید برای بکارگیری این روش، به خوبی آموزش ببینید.

عرضه کالا به صورت Dropshipping، یکی از ابتدایی‌ترین قدم‌هایی است که باید هنگام ورود به دنیای تجارت و فروش کالا بردارید. در این روش، می‌توانید بدون نگرانی از موجود بودن کالا در انبار یا نحوه ارسال آن، کاری کنید که سفارش به دست مشتری برسد!

ممکن است از خود بپرسید چگونه کالایی را که در انبار موجود نیست برای مشتری ارسال می‌شود؟ یا اینکه چطور می‌توان درگیر نحوه ارسال کالا به مشتری نشد؟ در این مطلب قصد داریم روش دراپ شیپینگ را در ۹ مرحله ساده به شما آموزش دهیم.

پس با ما همراه باشید.

بررسی ساختار دراپ شیپینگ

مدل تجاری دراپ شیپینگ چیست و چگونه کار می کند؟

دراپ شیپینگ، یک مدل برای تأمین سفارشات مشتری است و به صاحب فروشگاه اجازه می‌دهد تا بدون نگرانی از موجود بودن کالا در انبارش یا نحوه ارسال آن، کاری کند که سفارش به دست مشتری برسد. زمانی که یک مشتری سفارشی را ثبت می‌کند، کالا به صورت مستقیم از طریق یک تأمین‌کننده شخص ثالث برای او ارسال می‌شود. مشتری، قیمتی را که شما به عنوان خرده‌فروش تعیین کرده‌اید به شما پرداخت می‌کند و شما نیز کالا را از عمده‌فروش خریداری می‌کنید.

اختلاف قیمت عمده فروشی و خرده‌فروشی، به عنوان سود به شما تعلق می‌گیرد. در نهایت، عمده‌فروش کالا را به صورت مستقیم برای مشتری ارسال خواهد کرد. بنابراین نیازی نیست تا هیچ‌گونه نگرانی بابت موجودی کالا در انبار و نحوه ارسال آن داشته باشید. 

چگونه برای ارسال کالا به صورت دراپ شیپینگ، تأمین کننده پیدا کنم؟

متداول‌ترین راه‌های پیدا کردن تأمین‌کننده برای ارسال کالا به صورت Dropshipping عبارت‌اند از:

  • از طریق جستجو در فروشگاه‌های آنلاین بزرگی نظیر علی اکسپرس (AliExpress)
  • یکپارچه‌سازی لیست کالاهای یک عمده‌فروش با لیست کالاهای موجود در فروشگاه خودتان
  • از طریق Print on Demand که در آن طرح‌های شما توسط یک شرکت شخص ثالث چاپ شده و برای مشتری ارسال می‌شود

بهترین راه دراپ شیپینگ، یکپارچه‌سازی لیست کالاهای یک فروشنده آنلاین نظیر علی اکسپرس در فروشگاه آنلاین خودتان است. در این روش،‌ مشتری سفارش خود را در سایت شما ثبت کرده و این سفارش به طور اتوماتیک در سیستم فروشنده عمده نیز ثبت خواهد شد.

پس از دریافت پول از مشتری و انتقال سهم عمده‌ فروش، کالا برای مشتری ارسال خواهد شد. در روش Dropshipping، تنها وظیفه‌ای که دارید، طراحی و ساخت وبسایت و همچنین انتخاب و بازاریابی محصولاتی که می‌خواهید بفروشید است.

پیدا کردن تامین کننده برای دراپ شیپینگ

آیا دراپ شیپینگ سودآور است؟

بله! Dropshipping می‌تواند یک مدل سودآور برای صاحبان کسب‌وکار باشد، چرا که بار تولید یا ارسال کالا روی دوش آن‌ها نیست. ریسک این مدل پایین است و خبری از هزینه‌های کلانی که یک عمده‌فروش با آن مواجه است نخواهد بود. در صورتی که تأمین‌کنندگان خود را به درستی انتخاب کنید، Dropshipping می‌تواند سود زیادی برایتان داشته باشد.

شروع دراپ شیپینگ چه دشواریی هایی دارد؟

شروع کسب‌وکار به صورت Dropshipping می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد، چرا که فضا بسیار رقابتیه و شما تنها کسی نیستید که به فکر این مدل از تجارت افتاده است. بنابراین با هزاران شرکت و کسب‌ و کار مواجه خواهید شد که محصولات مورد نظر شما یا محصولات مشابه آن را در رنج قیمتی که شما تعیین کرده‌اید، به فروش می‌رسانند.

به همین علت، دانستن ۹ قدمی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، برای راه انداختن یک کسب‌وکار با مدل Dropshipping بسیار مهم خواهد بود.

۹ قدم برای سودآور کردن دراپ شیپینگ

۱. داشتن تعهد کاری و واقع گرایی در ابتدای کار

مانند سایر مدل‌های تجاری، انجام دراپ شیپینگ نیز به تعهد بالای کاری و داشتن یک چشم‌انداز طولانی نیاز دارد. اگر می‌خواهید تنها در یک شب پول‌دار شوید، Dropshipping به درد شما نمی‌خورد! باید  انتظار‌های واقع‌گرایانه درباره سودآوری این مدل داشته باشید، وگرنه به سرعت ناامید شده و از ادامه کار منصرف خواهید شد.

در ابتدای کار بسیار مهم است که زمان زیادی را صرف یادگیری مهارت‌ها و بهبود کسب‌وکار خود کنید. همچنین باید به خوبی بازار، مشتریان هدف و محصولات موردنیاز آن‌ها را بشناسید تا بتوانید کسب‌وکار را در ادامه به بهترین نحو ممکن پیش ببرید. همچنین نباید از بازاریابی و شناساندن برند خود غافل شوید.

پیدا کردن محصول برای دراپ شیپینگ

۲. انتخاب ایده و کالا برای فروش

در این قدم، باید به خوبی درباره بازار تحقیق کنید و کالاهای پرفروش را پیدا کنید. شناسایی رقبا نیز بسیار مهم است. شناسایی محصولات پرفروش، کمک می‌کند تا بدون درگیر شدن با رقبای بزرگ‌تر و قدیمی، به خوبی نظر تأمین‌کننده و عمده‌فروش محصول را جلب کنید. این محصولات، مشتریان زیادی دارند و این بدان معناست که افراد زیادی برای خرید چنین محصولاتی تمایل نشان خواهند داد.

تعدادی از محصولات پرفروش عبارت‌اند از وسایل آرایشی بهداشتی، لوازم الکترونیکی، لوازم جانبی تلفن همراه و لوازم ورزشی. جستجو در موتورهای جستجو یا فروشگاه‌های آنلاین بزرگ،‌ می‌تواند به شناسایی محصولات پرفروش کمک کند.

بررسی رقبا در فروش دراپ شیپینگ

۳. تحقیق درباره رقبا

فهمیدن روش کار رقبا، قدم بسیار مهمی است. رقبای شما ممکن است سرنخ‌های بسیار خوبی از نحوه کسب موفقیت به شما بدهند. حضور گسترده رقبا در بازار موردنظرتان را به فال نیک بگیرید، چرا که شناخت بازار و نحوه رسیدن به موفقیت را برای شما آسان‌تر خواهد کرد.

شما می‌توانید از موتورهای جستجویی نظیر گوگل، ابزارهای سنجش فعالیت سایت‌ها نظیر سیمیلار وب (Similarweb)، و در نهایت از شبکه‌های اجتماعی برای تحقیق درباره رقبا استفاده کنید. حتی می‌توانید به عنوان مشتری، به عضویت اشتراک دریافت ایمیل رقبا دربیایید تا از نحوه بازاریابی و محصولاتی که می‌فروشند، آگاه شوید.

۴. انتخاب یک تأمین کننده

این قدم، یک قدم بسیار حیاتی در مسیر شما به سوی موفقیت است. بدون وجود تأمین‌کننده مناسب، دراپ شیپینگ به موفقیت نحواهد رسید. وجود کالا و اطمینان از ارسال آن به مشتری، در گرو انتخاب یک تأمین‌کننده مناسب است.

در قدم‌های قبلی، کالاهایی که فروش آن‌ها می‌تواند سودآور باشد را پیدا کرده‌اید، حال باید عمده‌فروشی را پیدا کنید که این کالا‌ها را تولید می‌کند یا تعداد زیادی از آن‌ها را در انبار خود دارد. پلتفرم‌هایی مانند شاپیفای (Shopify)،‌ امکان اتصال به فروشندگان بزرگی نظیر علی اکسپرس را برای کسانی که مدل کاری‌شان دراپ شیپینگ است در نظر گرفته‌اند.

انتخاب تأمین‌کننده مناسب، باعث می‌شود تا هیچ‌گونه نگرانی بابت موجودی کالا، بسته‌بندی و ارسال آن نداشته باشید.

ساخت وبسایت برای دراپ شیپینگ

شما به یک فروشگاه آنلاین برای فروش محصولات و Dropshipping احتیاج خواهید داشت. ساخت فروشگاه آنلاین را می‌توانید به یک برنامه‌نویس بسپارید و به او برای این کار حقوق بدهید. اما راه ساده‌تری هم وجود دارد و آن، استفاده از پلتفرم‌های ساخت فروشگاه آنلاین نظیر شاپیفای است.

با استفاده از این پلتفرم می‌توانید در چند قدم ساده و با پرداخت هزینه‌ای مقرون به صرفه، فروشگاه آنلاین خود را بسازید و آن را برای دراپ شیپینگ با سایت‌هایی نظیر علی اکسپرس یکپارچه کنید. تمامی ابزار مربوط به مدیریت کالاها و شیوه‌های مختلف پرداخت نیز در این پلتفرم قرار داده شده است.

۶. انتخاب ساختار تجاری

قانونی بودن کسب‌وکارتان را فراموش نکنید! سعی کنید از یک مشاور حقوقی کمک بگیرید تا ساختار شرکت و کسب‌وکارتان را مشخص کنید. مشخص شدن نحوه شراکت و کسب‌وکار،‌ باعث بالا رفتن اعتبار شما و اطمینان بیشتر مشتری به شما خواهد شد.

۷. تنظیم امور مالی

یکی از اشتباهات افراد تازه‌کار این است که حسب‌های شخصی و تجاری را از یکدیگر جدا نمی‌کنند. این کار باعث گمراهی، اشتباهات حسابداری و در بدترین حالت به در نظر گرفته شدن شما برای فرار مالیاتی منجر خواهد شد.

به همین علت، حدالامکان، حساب‌های شخصی و تجاری را از یکدیگر جدا کنید. قرار دادن یک حساب مشخص برای تجارت، کمک می‌کند تا حساب‌ و کتاب‌های مربوط به پرداخت پول تأمین‌ کننده یا دریافت پول از مشتری، راحت‌تر انجام شود. همچنین در صورت بروز مشکل، پیگیری لیست تراکنش‌ها بسیار آسان‌تر خواهد بود.

۸. بازاریابی

حال نوبت به بازاریابی و شناساندن فروشگاه خود به مردم است. به شیوه‌های زیر می‌توان به تبلیغات پرداخت: 

  • تبلیغات پولی در سایت‌هایی نظیر گوگل و فیسبوک
  • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به کمک اینفلوئنسرها یا سلبریتی‌ها
  • تولید محتوا و بهبود سئو (SEO) سایت
  • تعامل با مشتریان در شبکه‌های اجتماعی به طور مستقیم
  • ارسال انبود پیامک یا ایمیل به مشتریان هدف
تبلیغ برای فروش در دراپ شیپینگ

۹. تحلیل و بهبود عملکرد

پس از آغاز به کار و فروش محصولات، باید همواره عملکرد خود را تحلیل و آن را بهبود دهید. باید نگاهی به آمار و ارقام بیندازید تا ببینید زحمات دشوارتان چه نتیجه‌ای داشته است. اگر از پلتفرم‌های ساخت وبسایت و فروشگاه آنلاین استفاده کنید، از ابزارهای تحلیل فروش و بازدید از سایت نیز بهره‌مند خواهید شد. به طور کلی بهتر است موارد زیر را تحلیل و بررسی کنید:

  • میزان فروش کالاهای مختلف برای پیدا کردن پرفروش‌ترین کالاها
  • میزان فروش از طریق کانال‌های مختلف (وبسایت، شبکه‌های اجتماعی و…)
  • تحلیل رفتار مشتری (برای فهمیدن این که بیشتر با موبایل خرید می‌کند یا لپتاپ؟ به پرداخت آنلاین تمایل دارد یا پرداخت حضوری؟ و…)
  • تحلیل حاشیه سود (برای این که بدانیم فروش کدام کالا بیشترین سود را ایجاد می‌کند؟ در یک ماه برای فروش هر کالا چه سودی نصیب ما می‌شود؟)

ابزارهایی مانند Google Analytics نیز وجود دارد که به شما آمار خوبی از ترافیک ورودی به سایت می‌دهد.

همچنین این ابزار می‌تواند به سازگاری بیشتر وبسایت شما با الگوریتم‌های جستجوی گوگل کمک کند تا مشتریان بیشتری از طریق موتور جستجو به سایت شما سرازیر شوند. شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام نیز ابزارهای خوبی را برای تحلیل میزان بازدید از صفحات تجاری، ارائه می‌دهند.

کلام پایانی

چه یک کارآفرین تازه‌کار باشید و چه پیشکوست این عرصه، مدل تجاری دراپ شیپینگ را به عنوان یک مدل کم ریسک و سودآور در نظر بگیرید.

به لطف وجود ابزارهایی که کار ساخت فروشگاه و بازاریابی را به صورت خودکار انجام می‌دهند، دراپ شیپینگ از همیشه آسان‌تر شده است. نکات گفته شده در این مطلب را حتماً برای انجام دراپ شیپینگ در نظر بگیرید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد