راه اندازی کسب و کار اینترنتی

راه اندازی کسب و کار اینترنتی
مقاله به مزایای راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی پرداخته و به هزینه پایین، پتانسیل رشد بالا، آزادی عمل و جذب مشتریان جهانی اشاره می‌کند.

راه اندازی کسب و کار اینترنتی یه امر واجب و ضروریه

در دنیای امروز که دنیای تکنولوژی و ارتباطات محسوب می‌شود، اینترنت توانسته انجام بسیاری از کارها را برای ما راحت‌تر کند. با گسترش استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند، ضریب نفوذ اینترنت نیز افزایش پیدا کرده و دسترسی به آن بسیار آسان شده است. بنابراین مردم می‌توانند به سادگی با گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های متصل به اینترنت، بسیاری از کارهای خود را پیش ببرند. یکی از زمینه‌هایی که اینترنت در آن به کمک بشر آمده، کسب‌وکار و تجارت است.

کسب‌وکارهای اینترنتی به خوبی در میان مردم جا افتاده‌اند و هر روز به تعداد افرادی که تمایل به خرید اینترنتی دارند افزوده می‌شود. بسیاری از کسب‌وکارها در کنار فروش محصولات خود به صورت حضوری، آن‌ها را به صورت آنلاین نیز می‌فروشند.

حتی افراد زیادی هستند که محصولات خود را فقط و فقط به صورت اینترنتی می‌فروشند، چرا که راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی می‌تواند در عین سودمند بودن، هزینه‌های کمتری نیز برای صاحب کسب‌وکار داشته باشد. در این مطلب می‌خواهیم درباره مزایای راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی و نحوه راه‌اندازی چنین کسب‌وکاری صحبت کنیم.

مزایای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی نسبت به کسب و کار فیزیکی

راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی مزایای زیادی دارد. کسب‌ و کار اینترنتی کمک می‌کند تا در کنار پول درآوردن، برندتان نیز سریع‌تر رشد کند و افراد زیادی با شما و محصولات‌تان آشنا شوند. در ادامه با مهم‌ترین مزایای راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی آشنا خواهید شد.

۱. هزینه پایین راه‌اندازی

یکی از مهم‌ترین مزایای یک کسب‌ و کار اینترنتی، هزینه پایین راه‌اندازی آن است. این عامل برای صاحبان کسب‌وکارهای کوچک، عامل مهم‌تری محسوب می‌شود. به همین علت، صاحبان کسب‌وکارهای کوچک، تمایل زیادی به کار کردن به صورت اینترنتی دارند. صاحب یک کسب‌وکار اینترنتی نیازی  ندارد تا برای امرار معاش، مغازه‌ای اجاره کند. در کسب‌‌وکار اینترنتی، می‌توان محصولات را به صورت مستقیم برای مشتریان ارسال کرد.

حتی می‌توانید در صورت موجود نبود کالا، از تأمین‌کننده دیگری بخواهید تا کالا را برای مشتری ارسال کند. شروع یک کسب‌وکار آنلاین، نیاز به تهیه و طراحی وبسایت دارد. هزینه تهیه و طراحی وبسایت بسته به ویژگی‌های سایت و خدماتی که در آن ارائه می‌دهید، متغیر است. همچنین هزینه‌های مربوط به تهیه و نگهداری هاست و سایر هزینه‌های مربوط به نگهداری از سایت نیز باید در نظر گرفته شود.

گسترش شبکه‌های اجتماعی، باعث شده تا کسب‌وکارهای زیادی به فعالیت در این شبکه‌ها مشغول باشند. مزیت این شبکه‌ها این است که صاحب کسب‌وکار نیازی ندارد. حتی کسب‌وکارهایی که وبسایت دارند نیز، برای اهدافی نظیر بازاریابی و تعامل با مشتریان خود در این شبکه‌ها مشغول فعالیت هستند. دقت کنید که هزینه‌های مربوط به راه‌اندازی و نگهداری از کسب‌وکار آنلاین، ‌در مقایسه با کسب‌وکارهای فیزیکی بسیار پایین‌تر است و باید به آن به چشم یک سرمایه‌گذاری نگاه شود.

۲. پتانسیل رشد

راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین، یعنی برخورداری از یک پتانسیل رشد بدون مرز. صاحب یک کسب‌وکار اینترنتی با دیدن آموزش‌های مربوطه، می‌تواند دانش خود را در زمینه مدیریت کسب ‌و کار اینترنتی افزایش داده و کسب‌وکار خود را با مدرن‌ترین شیوه‌ها به پیش ببرد.

پیش بردن کسب‌وکار با دانش روز دنیا به افزایش تعداد مشتریان و فروش بیشتر، کمک می‌کند. در صورت افزایش تعداد مشتریان، هیچ‌گونه نگرانی بابت کیفیت خدماتی که به صورت آنلاین ارائه می‌دهید وجود نخواهد داشت. یک مزیت بسیار مهم کسب‌ و کار اینترنتی این است که شما می‌توانید با صرف هزینه‌ای اندک، منابع مرتبط با کسب‌وکار را افزایش داده و پذیرای تعداد بیشتری از مشتریان باشید.

این در صورتی است که صاحب کسب‌وکار فیزیکی، برای بزرگ کردن محل فروش محصولات خود، باید متحمل هزینه‌های گزاف شود.

۳. آزادی عمل در کار کردن

کسب‌وکار آنلاین این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانید از هر مکان و در هر زمانی، به کار مشغول باشید. فرقی نمی‌کند در کدام نقطه از کره زمین ساکن هستید، اینترنت باعث شده تا بتوانید به راحتی با مشتریان خود ارتباط برقرار و سفارش‌های آن‌ها را دریافت کنید. کار کردن در یک مکان ثابت، باعث خستگی و کاهش خلاقیت خواهد شد. بنابراین صاحب یک کسب‌وکار اینترنتی می‌تواند محل کار خود را با توجه به علاقه‌اش تغییر دهد تا همواره با روحیه‌ای مناسب مشغول کار و فعالیت باشد.

۴. امکان جذب مشتریان وفادار از همه جای کشور و حتی دنیا

با راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی، نیازی نیست تا تنها به مشتریان محلی اکتفا کنید. گستردگی اینترنت، باعث شده تا بتوانید دایره مشتریان خود را به شهرها و روستاهای دوردست نیز گسترش دهید. حتی در صورت امکان، می‌توانید مشتریانی در خارج از کشور هم برای محصولات خود پیدا کنید. مشتریان شما در هر گوشه‌ای از دنیا که باشند، می‌توانند با مراجعه به شبکه‌های اجتماعی یا وبسایت شما، محصولات مختلف را مرور کرده و سفارش‌های خود را ثبت کنند.

پس از راه‌اندازی کسب‌وکار در صورتی که تبلیغات و بازاریابی را به خوبی انجام دهید، خواهید توانست محصول مناسب را در اختیار مشتری هدف قرار دهید. با جذب مشتریان و شناسایی علایق آن‌ها و همچنین پشتیبانی مناسب، می‌توانید آن‌ها را به خرید دوباره ترغیب کنید. بدین ترتیب، مشتریانی وفادار از سرتاسر کشور یا حتی دنیا جذب خواهید کرد.

۵. امکان پشتیبانی بهتر از مشتریان

یکی دیگر از مزیت‌های کسب‌وکار اینترنتی نسبت به کسب‌وکار فیزیکی، بهتر بودن کیفیت پشتیبانی از مشتریان در این نوع از کسب‌وکار است. در کسب‌وکار آنلاین، تاریخچه‌ای از تمامی سفارشات، اطلاعات مشتریان، آدرس‌ها و مبالغ پرداخت شده وجود دارد. وجود این اطلاعات، باعث می‌شود تا رسیدگی به مشکلات مشتریان راحت‌تر باشد

. همچنین به عنوان یک کسب‌وکار اینترنتی، می‌توانید راه‌های زیادی را برای برقراری ارتباط مشتریان با خود و پشتیبانی از آن‌ها در نظر بگیرید. مشتریان می‌توانند از راه‌های برقراری تماس تلفنی، ارسال ایمیل، ارسال پیامک و غیره با شما ارتباط برقرار کرده و مشکل خود را مطرح کنند. در صورت بروز مشکل در تأمین موجودی کالا،‌ پول مشتری به راحتی از طریق درگاه‌های بانکی به حساب او بازگردانده خواهد شد.

قیمت تمامی محصولات کاملاً مشخص و واضح است، بنابراین نیازی ندارید تا با مشتریانی که بر سر قیمت چانه می‌زنند دست‌وپنجه نرم کنید! همچنین می‌توانید با فعالیت در پیام‌رسان‌ها یا شبکه‌های اجتماعی، از مشتریان بخواهید که مشکل خود را در آن پلفترم‌ها مطرح کنند.

۶. آسان بودن تبلیغات و بازاریابی

به عنوان یک کسب‌وکار اینترنتی، می توانید از روش‌های مختلفی برای تبلیغات و بازاریابی استفاده کنید. وبسایت شما باید بهینه باشد تا کسانی که در موتورهای جستجو به دنبال محصولی شبیه آن چه شما ارائه می‌دهید، می‌گردند، وبسایت شما را نیز در لیست نتایج موتور جستجو مشاهده کنند. علاوه بر این، می‌توانید از طریق فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و تعامل با کاربران، برند خود را تبلیغ و آن را در میان مردم جا بیندازید.

اطلاع‌رسانی و تبلیغات از طریق ایمیل یا پیامک نیز راه حلی است که بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی از آن استفاده می‌کنند. یک کسب ‌و کار اینترنتی، تاریخچه‌ای از محصولات خریداری شده توسط یک مشتری را در اختیار دارد. به کمک این تاریخچه، می‌توانید سایر محصولاتی که احتمالاً برای مشتری جذاب خواهد بود را به او معرفی کنید.

۷. سادگی در انجام امور مختلف

در کسب‌وکار اینترنتی، می‌توان بسیاری از امور تکراری را به تکنولوژی سپرد و از انجام دستی آن‌ها خودداری کرد. حالتی را تصور کنید که تنها باید یک صفحه را در مرورگر خود باز کنید و تمامی سفارشات روز قبل را مشاهده کنید. نیازی نیست تا سفارشات را به صورت دستی روی کاغذ یادداشت کنید.

برای پرداخت‌ها نیز، مشتریان با مراجعه به درگاه پرداخت اینترنتی، پول را به حساب شما واریز می‌کنند. بنابراین دیگر خبری از کارهایی مانند شمردن پول و سروکله زدن با دستگاه پوز در امان خواهید بود. همچنین، ردپایی از تمامی فعالیت‌ها نظیر ثبت سفارش یا پرداخت‌ها در سیستم ثبت می‌شود. بنابراین در صورت بروز مشکل، با استناد به تاریخچه فعالیت‌های مشتری می‌توان مشکل او را به سرعت حل کرد.

۸. امکان همکاری با سایر کسب و کارهای اینترنتی

در صورتی که بتوانید کسب ‌و کار اینترنتی خود را به خوبی رشد دهید، سایر کسب‌وکارهای اینترنتی علاقمند به همکاری با شما خواهند شد. می‌توانید برنامه‌هایی را برای تبلیغ محصولات دیگران در سایت یا صفحات شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکارتان در نظر بگیرید تا در ازای جذب مشتری، سودی نیز به شما تعلق بگیرد. معرفی محصولات دیگران، می‌تواند در قالب قرار دادن مطالبی مرتبط با آن محصولات در وبلاگ شما و در نهایت هدایت بازدیدکننده به صفحه خرید از آن محصول، باشد.

۹. داشتن امنیت شغلی

بسیاری از مردم را راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی می‌ترسند و آن را یک کسب‌وکار پر ریسک در نظر می‌گیرند. اگرچه راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین، با ریسک‌هایی همراه است، اما به این مسئله توجه کنید که با شروع چنین کسب‌وکاری و ادامه دادن آن، مهارت‌هایی را کسب می‌کنید که همواره می‌توانید برای راه‌اندازی سایر کسب‌وکارهای آنلاین، از آن‌ها استفاده کنید.

کسب‌وکارهای اینترنتی به شدت رو به گسترش هستند و تمایل مردم برای خرید اینترنتی، روز به روز افزایش پیدا می‌کند. بنابراین همواره می‌توانید مهارت‌های خود را برای راه‌اندازی یا مدیریت کسب‌وکار اینترنتی خود یا دیگران به کار بگیرید.

پس از آشنایی با مزیت‌های راه‌اندازی کسب ‌و کار اینترنتی، بهتر است با مراحل راه‌اندازی چنین کسب‌وکاری، آشنا شویم.

مراحل راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی

باید از همان ابتدای راه، با در نظر گرفتن نکات مهم، کسب‌وکار اینترنتی خود را با پایه‌های محکم راه‌اندازی کنید. تنها در این صورت است که خواهید توانست کسب‌وکار خود را رو به موفقیت و رشد هدایت کنید.

۱. میزان کارآمد بودن ایده خود را ارزیابی کنید

اگرچه راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی نسبت به کسب‌وکار فیزیکی راحت‌تر است اما حتماً باید قبل از شروع کار، میزان کارآمدی ایده خود و توانایی اجرای آن را بررسی کنید. حتی بهترین ایده‌ها برای کسب ‌و کار اینترنتی نیز در صورتی که تقاضا یا بازاری برای آن وجود نداشته باشد، روی موفقیت را به خود نخواهد دید. ایده یا محصول شما باید به گونه‌ای باشد که مردم حاضر باشند برای آن پول خرج کنند.

حتی اگر ایده شما، راه حلی برای یک مشکل همگانی باشد، ولی کسی نخواهد برایش پول خرج کند،‌ با شکست مواجه خواهد شد. به همین علت، قبل از شروع کار به سؤالات زیر درباره ایده کسب‌وکارتان پاسخ دهید:

  • آیا خدمت یا محصول شما برای تعدادی کافی از افراد، کارآیی دارد؟
  • آیا خدمت یا محصول شما، مشکل را با هزینه کم حل می‌کند؟
  • آیا مردم حاضر به پول خرج کردن برای تهیه خدمت یا محصول شما هستند؟

۲. نقشه راه را ترسیم کنید

زمانی که متوجه شدید ایده شما کارآمد است، باید نقشه راه خود را ترسیم کنید. حتی اگر هیچ پولی برای شروع ندارید، اما مشخص کردن نقشه، کمک می‌کند که هنگام تآمین سرمایه، مشکلات احتمالی را نیز درنظر بگیرید و در بودجه خود لحاظ کنید. همچنین مشخص کردن نقشه راه، منابع مورد نیاز را نیز معلوم کرده و به شما در تخمین سرمایه اولیه کمک زیادی خواهد کرد. یک نقشه راه مؤثر، هویت کسب‌وکار، اهداف و نحوه بازاریابی را مشخص کرده و به شما کمک می‌کند تصمیماتی بگیرید که به موفقیت منجر شود، نه شکست.

۳. یک نام برای کسب‌ و کار خود انتخاب کنید

انتخاب نام مرحله‌ای مهم است. نام شما باید منحصربفرد باشد و توسط کسب‌وکار دیگری انتخاب نشده باشد. از این نام در نام دامنه سایت و نام کاربری برای شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده خواهید کرد. بنابراین دقت کنید که نام انتخابی شما در این پلتفرم‌ها نیز قابل دسترسی باشد.

۴. درباره ساختار کسب و کار خود تصمیم گیری کنید

این مرحله، نیازمندی‌های مالیاتی و قانونی کسب‌وکار شما و شرکت‌تان را مشخص خواهد کرد. بسیار خوب است که با یک وکیل مشورت کنید تا از ساختارهای مختلف کسب‌وکار آشنا شوید تا بدانید شرکت خود را به چه صورتی و با کسب چه مجوزهایی تأسیس خواهید کرد. مشاوره گرفتن از وکیل باعث می‌شود تا در ادامه، به صورت سهوی مرتکب کار غیرقانونی نشوید و با شرکای خود نیز به اختلاف نخورید. بنابراین مشاوره حقوقی را برای ثبت شرکت و کسب‌وکارتان حتماً مدنظر قرار دهید.

۵. وبسایت خود را طراحی کنید

وبسایت برای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی همان‌قدر اهمیت دارد که یک مغازه برای کسب‌وکار فیزیکی. به روش‌های مختلفی می‌توانید وبسایت را طراحی کنید. می‌توانید یک برنامه نویس را استخدام کنید تا کارهای راه‌اندازی وبسایت را انجام دهد، یا این که می‌توانید این کار به شرکت‌هایی که کار طراحی وبسایت انجام می‌دهند، برون‌سپاری کنید. سرعت بارگذاری وبسایت باید بالا باشد و در تمامی دستگاه‌های مخلتف نیز قابلیت اجرا شدن داشته باشد.

۶. استراتژی مربوطه برای بازاریابی به منظور فروش محصولات اولیه را مشخص کنید

هم زمان با جلو بردن تمامی مراحل قبل، باید به فکر استراتژی صحیح برای بازاریابی باشید. منتظر تمام شدن کار طراحی و پیاده‌سازی سایت نمانید. در طی تمامی این مراحل به نحوه اعلام آغاز کار خود فکر کنید. شبکه‌های اجتماعی و قدرت آن را برای تبلیغات، دست‌کم نگیرید. همچنین می‌توانید به کمک ارسال ایمیل یا پیامک انبوه نیز مردم را از آغاز فعالیت خود مطلع کنید.

دوره آموزشی امپراطوری فروش – آموزش صفر تا صد راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی

همانطور که در این مطلب گفتیم، بهتر است قبل از راه‌اندازی کسب ‌و کار اینترنتی، از یک دوره آموزشی مناسب استفاده کنید تا مراحل و چالش‌های راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین آشنا شوید. در دوره آموزشی امپراطوری فروش، صفر تا صد راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی آموزش داده شده است. مهم نیست چه سرمایه‌ای برای شروع کسب‌وکار و بکارگیری ایده‌تان دارید، چه ده میلیون و چه ده میلیارد! با استفاده از دوره آموزشی امپراطوری فروش، به صورت پروژه محور و عملی با راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی آشنا خواهید شد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد