روانشناسی رنگ‌ ها در کسب و کار

روانشناسی رنگ ها

اگر به دنبال استفاده از قدرت روانشناسی رنگ‌ ها برای کسب و کار و برند خود هستید، این مقاله را تا آخر دنبال کنید.

روانشناسی رنگ‌ها می‌تواند یک ابزار قدرتمند برای طراحی برند خاص و به یاد ماندنی باشد. در واقع این علم از تاثیر رنگ در غلیان احساسات و عواطف صحبت می‌کند. برای مثال کوکاکولا را در نظر بگیرید. رنگ قرمز مشخص این برند برای همیشه آن را با احساسات مثبت و انرژی زیاد مرتبط کرده است.

روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ‌ها چیست؟

روانشناسی رنگ‌ها به تأثیر رنگ‌ها بر نحوه درک ما از جهان اشاره می‌کند. رنگ‌ها تأثیر قدرتمندی بر احساسات ما دارند و این احساسات نقش عمده‌ای در نحوه رفتار ما به‌عنوان مصرف کننده دارد.

روانشناسی رنگ‌ها چارچوبی برای درک چگونگی و چرایی تعامل ما با برندهای تجاری فراهم می‌کند. این تکنیک، ابزار قدرتمندی است که می‌توان از آن برای طراحی برند معنادارتر و به یاد ماندنی‌تر استفاده کرد. تحقیقات نشان داده است که رنگ‌ می‌تواند شناخت برند را تا 80 درصد بیشتر کند.

چگونه روانشناسی رنگ‌ها بر برند شما تأثیر‌ می‌گذارد؟

با درک روانشناسی رنگ‌ها در برندسازی، می‌توانید به درک مخاطبان و مصرف کنندگان خود شکل دهید و آن‌ها را هدایت کنید. به هر حال احساسات ما مستقیماً بر رفتار ما تأثیر می‌گذارند. در واقع رنگ یکی از قوی‌ترین و قابل اعتمادترین راه‌ها برای برانگیختن احساسات خاص در ذهن و قلب مخاطبان هدف شماست. در این حالت، رنگ برند شما تا حد زیادی بر روی تصمیم مشتریان تاثیر می‌گذارد. مطالعات نشان‌ می‌دهد که 85 درصد از مشتریان در نگاه اول صرفاً با توجه به رنگ، برند یک محصول را انتخاب می‌کنند.

با وجود اینکه تأثیر رنگ‌ها بر احساسات ما می‌تواند از فردی به فرد دیگر بر اساس جنسیت، زمینه فرهنگی، تجربه شخصی و  متفاوت باشد، بعضی از دستورالعمل‌های کلی وجود دارند که به کمک مطالعات زیادی در زمینه بازاریابی روان‌شناسی رنگ تأیید شده‌اند.

ممکن است شنیده باشید (یا تجربه کرده باشید) که رنگ قرمز می‌تواند احساسات عاشقانه یا خشم را شعله‌ور کند. یا اینکه آبی می‌تواند احساساتی مثل آرامش یا سردی را به وجود آورد.

روانشناسی رنگ‌های مختلف

روانشناسی رنگ‌ها می‌گوید هر رنگ این قدرت را دارد که بر روان ما به روش‌های منحصر به فرد و قابل پیش بینی تأثیر بگذارد.

روانشناسی رنگ‌ها یک ابزار قدرتمند در برندسازی، بازاریابی و به طور کلی طراحی است. با مطالعه این مطلب می‌توانید رنگ برند خود را با توجه به مخاطبان، نوع هدف و انتخاب کنید. خبر خوب این است که با درک کامل از موقعیت و جایگاه برند، انتخاب رنگ مناسب برای برند شما‌ می‌تواند تصمیمی منطقی و آگاهانه باشد.

روانشناسی رنگ‌های قرمز

قرمز پر احساس‌‌ترین رنگ است و اثرات آن بر روی مخاطب خیلی ظریف نیست. به همین دلیل، مهم است که هنگام استفاده از رنگ قرمز برای اهداف برندسازی مراقب باشید. لیست بلند بالایی از برندهای مختلف در سطح جهان وجود دارند که از رنگ قرمز در رنگ‌های بازاریابی خود استفاده کرده‌اند.

تحقیقات نشان‌ می‌دهد که رنگ قرمز تفکر تحلیلی را کم کرده و واکنش‌های ما را سرعتی‌‌تر می‌کند. این موضوع قرمز را به یکی از بهترین رنگ‌ها برای تبلیغات تبدیل‌ کرده است.

مطالعات همچنین نشان داده که ورزشکاران در مقابل حریفی با لباس قرمز، احتمال شکست بیشتری دارند، اگر دانش آموزان قبل از امتحان در معرض رنگ قرمز باشند، در تست‌ها عملکرد بدی دارند.

رنگ قرمز اشتها را زیاد می‌کند و می‌تواند هیجان بالایی در کارهای مختلف ایجاد کند. این رنگ، رنگ شور و عشق، انرژی و هیجان است.

روانشناسی رنگ نارنجی

روانشناسی رنگ‌ها نشان‌می‌دهد که رنگ نارنجی محرک است و احساساتی مثل هیجان، اشتیاق و گرما را منتقل می‌کند. این رنگ، یک رنگ سرگرم کننده و پرانرژی است، به همین خاطر آن را در برندسازی بسیاری از تیم‌های ورزشی پیدا خواهید کرد.

نارنجی مثل قرمز و زرد، اغلب برای جلب توجه استفاده‌ می‌شود  از مخروط‌های‌‌ ترافیک گرفته تا دکمه‌های وب سایت می‌توانند با رنگ نارنجی طراحی شوند.

روانشناسی رنگ نارنجی

روانشناسی رنگ زرد

ممکن است رنگ زرد چندان پرطرفدار نباشد، با این وجود طرفداران این رنگ آن را به سایر رنگ‌ها ‌‌ترجیح می‌دهند. در روانشناسی رنگ‌ها، زرد به طور گسترده‌ یک رنگ شاد معرفی می‌شود، اما زرد بیش از اندازه پر رنگ نیز‌ می‌تواند باعث احساساتی مثل خشم، ناامیدی، ‌‌ترس و اضطراب شود. واقعیت امر این است که رنگ زرد سخت‌‌ترین رنگ برای پردازش بصری است، به همین خاطر زمانی که در یک کشتی تفریحی یا چیزی معادل آن استفاده‌ می‌شود، باعث حالت تهوع خواهد شد.

از طرفی روانشناسی رنگ‌ها نشان می‌دهد رنگ زرد متابولیسم را زیاد‌ می‌کند و در صورت استفاده استراتژیک می‌تواند عزت نفس افراد را بالا ببرد. از آنجایی که این رنگ طول موج نسبتا طولانی دارد، قابل مشاهده‌‌ترین رنگ است. این همان چیزی است که زرد را بسیار محرک و قابل توجه می‌کند. همین ویژگی باعث شده علائم راهنمایی و رانندگی، تبلیغات، یادداشت‌های ارسالی و برچسب‌های هشدار دهنده همگی از رنگ زرد برای انتقال پیام استفاده می‌کنند.

روانشناسی رنگ سبز

در روانشناسی رنگ‌ها، رنگ سبز ساده‌‌ترین رنگ برای چشمان ماست، چون وقتی به شبکیه برخورد می‌کند، نیازی به تنظیم ندارد، بنابراین رنگ سبز آرام، آرامش‌بخش و لذت‌بخش است. تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا اجرا کنندگانی که منتظر رفتن روی صحنه یا تلویزیون هستند در «اتاق‌های سبز» منتظر می‌مانند؟ این کار برای دور کردن استرس و آرام کردن اعصاب کاربرد دارد.

سبز در واقع می‌تواند بینایی را بهتر کند. از این رنگ برای دید شب استفاده‌ می‌شود، چون چشمان ما‌ می‌توانند بیشترین سایه‌های آن را تشخیص دهند. سبز رنگ تعادل است و معانی رنگ برند آن طبیعت، باروری و حتی جنسیت است. دنیای رنگ سبز دنیای امنی است، دنیایی سرسبز، پر آب و حیات‌بخش. با این حال، رنگ سبز هم مثل همه رنگ‌ها، جنبه منفی خود را دارد. به طور همزمان نماد سلامتی و بیماری، شانس و حسادت است.

روانشناسی رنگ فیروزه‌ای

در روانشناسی رنگ‌ها، رنگ فیروزه‌ای رنگی دگرگون‌کننده است که دقیقاً بین امنیت رنگ آبی و سادگی و طبیعی بودن رنگ سبز قرار دارد. این رنگ یکی از الهام بخش‌‌ترین رنگ‌ها در بازاریابی است که با روحیه دادن به افراد، بالا بردن انرژی و برانگیختگی افکار مثبت همراه است.

این رنگ قدرت بیان خوبی دارد و به‌عنوان رنگ خلاقیت هم شناخته می‌شود، به همین دلیل در بیشتر مواقع این رنگ را در برندهای ارتباط محور در صنایعی مثل آموزش، رسانه و فناوری مشاهده خواهید کرد. در مواردی هم این رنگ‌ می‌تواند برای محصولات پاک کننده استفاده شود، چرا که حس تمیزی و پاکی را بدون نیاز به استریل به‌خوبی نشان‌ می‌دهد.

جنبه منفی رنگ فیروزه این است که این رنگ، رنگ تغییر است، اگر در زمینه نادرست استفاده شود، می‌تواند نشان‌دهنده عدم تصمیم‌گیری و عدم تمرکز باشد.

روانشناسی رنگ

روانشناسی رنگ آبی

در روانشناسی رنگ‌ ها، آبی به‌عنوان نماد آرامش معرفی می‌شود. این رنگ تقریباً رنگ مورد علاقه بیشتر آقایان است. آبی نشان‌دهنده اعتماد و امنیت است، به همین دلیل است که در صنعت مالی، از بانکداری خرده‌فروشی گرفته تا برندهای دارای سهام خصوصی، استفاده‌ می‌شود.

نکته جالب اینکه مطالعات نشان داده کارمندان وقتی در محیطی با تم آبی کار می‌کنند، بهره‌وری بیشتری دارند. البته آبی رنگ غم و سردی هم هست. این رنگ ابداً برای محصولات غذایی استفاده نمی‌شود، چون یکی از کم اشتهاآورترین رنگ‌هاست. برنامه‌های کاهش وزن به شما پیشنهاد می‌کنند که غذا را در بشقاب آبی بخورید.

روانشناسی رنگ بنفش

زمانی که صحبت از روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی می‌شود، رنگ بنفش محل برخورد رنگ قرمز و آبی است. جالب است بدانید این رنگ تعادل جالبی از ویژگی‌های مردانه و زنانه دارد. این رنگ در عین واحد و به شکل همزمان گرم و خنک است. ترکیب آرامش آبی و تحریک قرمز‌ می‌تواند آزاردهنده باشد، مگر اینکه تسلط یکی از این دو رنگ مشخص باشد.

روانشناسی رنگ‌ها‌ می‌گوید که بنفش رنگ سلطنت و شجاعت است و دلالت بر ثروت، تجمل و پیچیدگی دارد. این یکی از کمیاب‌‌ترین رنگ‌ها در طبیعت است و به همین دلیل‌ می‌تواند به صورت خاص یا مصنوعی دیده شود. بنفش در کوتاه‌‌ترین طول موج قرار‌ می‌گیرد و آخرین موجی است که قابل مشاهده است. از این رو، اغلب با زمان، مکان و کیهان مرتبط است. همچنین باید گفت که بنفش با معنویت، تفکر و میانجیگری آمیخته شده و خلاقیت و تخیل را نشان می‌دهد.

روانشناسی رنگ سرخابی

رنگ سرخابی نه کاملاً بنفش است و نه کاملاً قرمز. این رنگ در روانشناسی رنگ‌ها، مجموعه‌ای از مفاهیم متمایز و روانشناختی بازاریابی را به همراه دارد. سرخابی رنگ تعادل عاطفی و هماهنگی فیزیکی است.

این رنگ پیچیده و در عین حال کاربردی است و تدبیر و ظرافت را با هم مخلوط می‌کند. سرخابی سطح مشخصی از جسارت رنگ قرمز را دارد، بنابراین بسته به زمینه کاری، می‌تواند خشن یا مبتکرانه و تخیلی به نظر برسد.

جمع‌ بندی

روانشناسی رنگ‌ها نشان می‌دهد هر رنگ با توجه به ویژگی، طول موج و تاثیراتی که دارد، می‌تواند برای نوع خاصی از کسب و کار مناسب باشد. کارفرمایان، اهل کسبه و تاجران می‌توانند به کمک رنگ‌ها پیام‌های خود را به مشتریان و مخاطبان اعلام کنند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد