سفته الکترونیکی و امضای دیجیتال

همه چیز در باره سفته الکترونیکی + امضای الکترونیکی

استفاده از سفته الکترونیکی و امضای الکترونیکی در دنیای امروزی به دلیل پیشرفت فناوری و اتصالات دیجیتالی، به صورت گسترده‌ای در بانکداری، تجارت الکترونیکی، حقوقی و غیره به کار می‌رود. این تکنولوژی‌ها به کاربران امکان می‌دهند تا به راحتی تراکنش‌های مالی و قراردادی را آنلاین انجام دهند و نیاز به حضور فیزیکی در مراکز مختلف را کاهش دهند.

همچنین، با استفاده از این تکنولوژی‌ها، امنیت و اعتبار سند و تراکنش‌های مالی بیشتر می‌شود و خطراتی مانند تقلب و سوء استفاده کمتر می‌شود. در این مقاله، به بررسی جزئیات بیشتر درباره سفته الکترونیک و امضای الکترونیک پرداخته خواهد شد تا کاربران بتوانند با اطمینان بیشتری از این تکنولوژی‌ها استفاده کنند. پس با ما همراه باشید.

آموزش سفته الکترونیکی

سفته الکترونیکی چیست؟

سفته الکترونیک یک سند الکترونیکی است که شامل اطلاعات مربوط به تراکنش، شامل اطلاعات مالی و اطلاعات هویتی افراد مرتبط با تراکنش است. در واقع، سفته الکترونیک به عنوان یک روش امن و قابل اعتماد برای انجام تراکنش‌های مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این روش، هویت افراد و اطلاعات مالی از طریق رمزنگاری امن شده و به صورت الکترونیکی ذخیره می‌شود. به طور کل، سفته الکترونیکی به عنوان یک ابزار قابل اعتماد و امن برای انجام تراکنش‌های مالی در حوزه‌های مختلف، از جمله بانکداری، بورس، بیمه، خرید و فروش آنلاین و غیره، استفاده می‌شود. در واقع، سفته الکترونیکی یکی از اصلی‌ترین روش‌های پرداخت الکترونیکی و انتقال وجه در دنیای امروز است.

مراحل خرید سفته الکترونیکی

مراحل خرید سفته الکترونیکی در ایران شامل مراحل زیر است.

۱. انتخاب سایت یا اپلیکیشن: برای خرید سفته الکترونیکی، ابتدا باید یک سایت یا اپلیکیشن معتبر را برای خرید انتخاب کنید. برخی از سایت‌های معتبر برای خرید سفته الکترونیک، مانند سامانه سفته الکترونیکی بانک آینده، رسالت، ملی یا نرم‌افزار آی کاپ و آینده ساین مورد اعتماد هستند.

۲. ثبت نام: در این مرحله، ابتدا باید گزینه ثبت‌نام را انتخاب کنید و شماره موبایل خود را وارد کنید. بعد با وارد کردن کد امنیتی که به موبایلتان ارسال می‌شود، ثبت‌نام خود را در این سامانه انجام دهید. در تعیین رمز عبور، حتماً باید حروف کوچک و بزرگ، اعداد و کاراکترهای خاص مانند %، $، #، @ و! را استفاده کنید مثلاً: ABC@1234. همچنین در وارد کردن کد ملی و شماره موبایل، باید کیبورد گوشی خود را روی زبان انگلیسی قرار دهید.

۳. تأیید هویت: بعد از ثبت نام و ورود به سامانه شما نیاز دارید که هویت خود را تأیید کنید. برای این منظور، باید مدارک شناسایی خود را، مانند کارت ملی و شناسنامه، ارسال کنید.

۴. درخواست سفته: در این مرحله برای ثبت سفته الکترونیکی، باید فرم مربوط به ثبت سفته الکترونیکی را پر کنید که باید بر روی گزینه درخواست سفته جدید کلیک کنید. در این مرحله باید اطلاعاتی مانند نام، شماره موبایل، آدرس، کد پستی و شماره حساب خود را وارد کنید. اطلاعات گیرنده سفته یعنی بانک موردنظرتان را هم وارد کنید و سپس گزینه درخواست را انتخاب کنید تا درخواست شما برای خرید سفته ثبت شود.

۴. انتخاب مبلغ: پس از پر کردن فرم، باید مبلغ سفته الکترونیکی را پرداخت کرده و پس از تأیید پرداخت، شما شناسه سفته الکترونیکی خود را دریافت خواهید کرد.

۵. پرداخت: در این مرحله، باید مبلغ مورد نظر را با استفاده از روش‌های پرداخت مختلف، مانند درگاه بانکی، پرداخت کنید. ناگفته نماند که قیمت خرید سفته الکترونیکی، به تعداد و مقدار سفته الکترونیک خریداری شده و همچنین نوع خدمات ارائه شده توسط صادر کننده سفته الکترونیکی بستگی دارد. همچنین برخی صادرکنندگان سفته الکترونیکی، بسته به میزان و مقدار خرید، تخفیف‌هایی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

۶.  دریافت سفته الکترونیکی: پس از پرداخت، سفته الکترونیکی برای شما صادر می‌شود. در این سفته الکترونیکی، اطلاعات مربوط به تراکنش، مانند مبلغ و تاریخ تراکنش، قرار دارد.

۷. تأیید سفته الکترونیکی: در این مرحله، باید سفته الکترونیک خود را با استفاده از امضای الکترونیکی تأیید کنید و برای دریافت استعلام سفته الکترونیکی، باید شناسه سفته الکترونیکی خود را وارد کرده و پس از تأیید هویت، استعلام سفته الکترونیکی را دریافت خواهید کرد.

در نهایت، شما می‌توانید سفته الکترونیکی خود را برای انجام تراکنش‌های مختلف، مانند خرید کالاها و خدمات آنلاین، استفاده کنید.

امضا الکترونیکی چیست؟

امضاء الکترونیکی یا Electronic Signature به معنای امضایی است که به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به امضای دستی انجام می‌شود. در واقع، امضاء الکترونیکی، به عنوان یک روش برای تأیید هویت و اعتبار سنجی مستندات و تراکنش‌های الکترونیکی استفاده می‌شود.

برای ایجاد یک امضاء الکترونیکی، از فناوری رمزنگاری استفاده می‌شود که اطلاعات مربوط به امضا کننده را حفظ می‌کند و امکان تقلب یا جعل امضا را کاهش می‌دهد. به طور کل، امضاء الکترونیکی در حوزه‌های مختلفی مانند بانکداری، بیمه، قراردادهای تجاری، تراکنش‌های اینترنتی و غیره استفاده می‌شود. این امضاء، به عنوان یک روش امن و قابل اطمینان برای تأیید هویت و اعتبار سنجی مستندات، تراکنش‌ها و قراردادها استفاده می‌شود.

مراحل ساخت امضا الکترونیکی

در زیر مراحل ساخت امضاء الکترونیکی اشاره می‌کنیم.

  1. برای ساخت امضای الکترونیکی، نیاز است نرم‌افزار مخصوصی مثل آینده‌ساین را نصب کنید. ( البته قبل از استفاده از این نرم‌افزار در بانک مربوط به این نرم افزار بعنی بانک آینده حساب باز کنید) با استفاده از شماره ملی و شماره موبایل خود، می‌توانید در این نرم‌افزار ثبت نام کنید و از امضای الکترونیک استفاده کنید. فقط به این نکته توجه داشته باشید که شماره موبایلی که وارد می‌کنید باید به نام خودتان باشد.
  2. اگر می‌خواهید از امکانات نرم‌افزار استفاده کنید، باید در مرحله اول دو نوع رمز تعیین کنید؛ یکی رمز کاربری و دیگری رمز مدیریتی. رمز کاربری برای انجام امضای الکترونیکی و رمز مدیریتی برای رفع انسداد رمز کاربری استفاده می‌شود. اما خیلی مهم است که این رمزها را با دقت تعیین کنید، چون امنیت حساب شما به این مسئله وابسته است. رمز کاربری فقط می‌تواند شامل اعداد باشد، اما رمز مدیریتی باید حتماً شامل حروف، اعداد و کاراکترهای خاصی مانند %، $، #، @ و! باشد.

توصیه می‌کنیم که برای تعیین رمز کاربری و رمز مدیریتی از کلماتی استفاده نکنید که قبلاً تعیین کرده‌اید و یا بسیار رایج هستند، چون این کلمات را به راحتی می‌شود شناسایی کرد و امنیت حساب شما را به خطر می‌اندازد مثلاً بهتر است از کلمات تصادفی، عبارات پیچیده و یا از ترکیباتی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و کاراکترهای خاص برای تعیین رمز استفاده کنید.

امضای الکترونیک
  • گام بعدی صدور گواهی است که برای این کار باید به قسمت نام مرکز صدور گواهی بروید و گزینه میانی دولتی عام را انتخاب کنید. بعد باید نام محصول مورد نظرتان را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که در بخش نام محصول، باید حتماً گزینه گواهی موبایل برنز شخص حقیقی مستقل رو انتخاب کنید.
  • در این گام باید اطلاعات خود را وارد کنید که حتماً باید با دقت و تمرکز این کار را انجام بدهید. اطلاعاتی که وارد می‌کنید برای انجام عملیات مربوطه استفاده می‌شود، پس بسیار مهم است که دقیق و صحیح باشد. برای وارد کردن شماره‌سریال کارت ملی، بهتر است که از روی کارت ملی هوشمندتان عدد سریال را وارد کنید. اگر هنوز کارت ملی هوشمندتان را دریافت نکردید، می‌توانید کد پیگیری که روی رسید تعویض کارت ملی نوشته شده را وارد کنید.
  • در این بخش، پس از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، می‌توانید با دقت اطلاعات وارد شده را ببینید. اگر همه چیز درست و صحیح بود، جمله تمامی اطلاعات فوق را خوانده‌ام و تأیید می‌کنم را با تیک زدن تأیید کنید و به مرحله بعد برید.
  • برای دریافت امضای الکترونیکی، گزینه شناسه پرداخت ندارم را انتخاب کنید و هزینه را با استفاده از کارت بانکی پرداخت کنید. شناسه پرداخت را می‌توانید با دو روش ببینید، اول با مشاهده شماره پیگیری پرداخت در صفحه پرداخت موفقیت‌آمیز، و دوم با بررسی پیامکی که برای شما ارسال می‌شود. سپس با وارد کردن این شناسه، می‌توانید امضای الکترونیکی خود را دریافت کنید. در این مرحله، حتماً باید اطلاعات خود را با دقت وارد کرده و مطمئن شوید که همه اطلاعات صحیح و معتبر هستند.
  • برای احراز هویت آنلاین، به صفحه مربوطه بروید و گزینه احراز هویت چهره را انتخاب کنید. با دوربین موبایل، عکس و فیلمی از چهره‌تان بگیرید. قبل از شروع، رعایت شئونات اسلامی، عدم استفاده از عینک یا ماسک و قرار دادن گوشی موبایل روبروی چهره الزامی است. هنگامی که نرم‌افزار از شما اجازه دسترسی به دوربین موبایلتان را می‌خواهد، باید آن را تأیید کنید.
  • وقتی می‌خواهید هویت خود را آنلاین تأیید کنید، باید یک جمله را با صدای رسا بخوانید و از خود فیلم بگیرید. برای این کار، حتماً باید در محیطی آرام و بدون نویز باشید و صدای شما بلند و شفاف باشد.

با این کار، احراز هویت شما به درستی انجام می‌شود و ممکن است به شما کمک کند تا مشکلاتی که ممکن است در اثر اشتباه در احراز هویت به وجود آیند، را به حداقل برسانید.

  • پس از ثبت درخواست، با پیامی که مشاهده می‌کنید، گواهی امضای دیجیتال تان را دریافت می‌کنید. با ورود به گزینه صدور گواهی و وارد کردن رمز عبور، گواهی خود را فعال کنید. گواهی شما برای یک سال قابل استفاده است و می‌توانید با آن اسناد الکترونیکی را امضا کرده و ایمیل‌های امضا شده ارسال کنید. با استفاده از این ابزار، فرایندهای کاری خود را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهید.

جمع‌ بندی

این مقاله به بررسی مفاهیم سفته الکترونیکی و امضای الکترونیک پرداخته است. سفته الکترونیکی به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت اسناد الکترونیکی، تضمین می‌کند که سند الکترونیکی اصلی و امضای الکترونیکی آن، از تقلب و تغییر غیرمجاز محافظت شود. امضای الکترونیکی نیز، امکان تأیید هویت فرد امضا کننده و اعتبار سند الکترونیکی را فراهم می‌کند.

علاوه بر این در این مقاله، مراحل خرید سفته الکترونیکی و ساخت امضای الکترونیکی با استفاده از نرم‌افزار آینده ساین شرح داده شده است.

پیشنهاد میکنم مقاله راه اندازی کسب و کار آنلاین رو مطالعه کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد